1. Primii pași în Moodle
1.1 Ce este Moodle?
Moodle reprezintă un Sistem de Administrare a Conținutului (CMS), de asemenea este cunoscut ca un Sistem de Management al Învăţării (LMS), sau un Mediu Virtual de Învăţământ (VLE). Acesta permite extinderea activităților din auditoriu prin rețea prin intermediul tehnologiilor informației și de comunicare. Platforma Moodle este construită din module care oferă diferite posibilități de colaborare, comunicare, învățare mediată electronic (e-learning) și nu numai. Moodle nu este un program menit să înlocuiască sistemul de predare-învăţare clasic ”faţă în faţă”, dar să îl completeze cu o gamă de instrumente flexibile online, precum și să asigure spațiu pentru plasarea resurselor necesare unităților de curs. Moodle a devenit utilizat pe larg în rândul profesorilor/instructorilor din întreaga lume, în calitate de instrument de creare a site-urilor dinamice pentru studenți/elevi şi de coordonare a rezultatelor acestora. Pentru a putea fi accesat, Moodle trebuie instalat pe un server, fie pe calculatorul personal sau al unei companii/organizații, care oferă servicii de web hosting (găzduire web).
1.2 Moodle este destinat în exclusivitate studierii on-line?
Moodle este destinat să susțină și să combine modul de predare clasic cu învățămîntul prin Internet, învățarea mobilă (playere MP3, notebook-uri, telefoane mobile și tablet-uri), și alte forme de învățare.
2. Navigare și setări
2.1 Cum să navighez în mediul Moodle?
Moodle are o Bară de navigare în antetul paginii care afișează locația paginii curente în cadrul structurii site-ului și Blocuri de Navigare (pe care le puteți plasa pe o parte laterală a paginii), de unde puteți accesa orice compartiment al site-ului Moodle de care aveți nevoie. Conținutul blocului de navigare depinde de setări, context și drepturile utilizatorului.
2.2 Care e diferența dintre rolul de ”Formator” și ”Formator fără drepturi de editare” în Moodle?
- Formator fără drepturi de editare – Acest rol vă permite să vizualizați notele cursanților, sarcinile și activitatea lor, etc.
- Formator – Pe lângă activitățile descrise mai sus, acest rol vă permite să editați conținutul cursului.
2.3 Cum să obțin rolul de ”Formator” sau ”Formator (Editor)” în Moodle?
Dacă vă înscrieți la un curs, aveți doar nivelul de acces al cursantului. Aceasta înseamnă că nu puteți vizualiza notele cursanților, sarcinile și activitatea lor, etc. Pentru a face acest lucru trebuie să obțineți rolul de ”Formator” pentru cursul respectiv.
- Pentru a deveni "Formator" în Moodle – contactați administratorul site-ului, care va activa rolul de Profesor pentru dvs. Dacă nu sunteți sigur cine editează cursul, căutați în blocul de navigare link-ul Participanți, apoi selectați Formator (Editor), din meniu.
- Formator (Editor) – Dacă aveți nevoie de posibilitatea de a edita cursul, contactați administratorul site-ului, indicând codul cursului și numele autorului cursului, în cazul în care cursul nu vă aparține Dvs.
2.4 Cine poate să creeze și să editeze activități în cadrul cursului?
De obicei Formatorul este cel care creează și editează cursurile și activitățile din cadrul cursurilor, însă rolul lui poate fi modificat, redenumit și oferit și altor persoane de către Administrator.
3 Administrarea cursului
3.1 Cum pot face un curs disponibil pentru înscriere? (din rolul de Formator)
În mod implicit, cursurile nu sînt disponibile cursanților. Odată ce cursul este gata, îl puteți pune la dispoziția cursanților, urmând pașii de mai jos:
a) Autentificați-vă în Moodle și accesați cursul Dvs.
b) În blocul Administrare faceți click pe Setări
c) Pentru parametrul Disponibilitate alegeți ”Acest curs poate fi accesat de studenți”
d) Apăsați butonul Salvează modificări din partea de jos a paginii.
De acum înainte acest curs va fi vizibil și disponibil pentru înscriere.
Notă: Atunci cînd un curs este disponibil, oricine posedă un nume de utilizator/parolă, oferite de universitate, se poate înscrie la el. Dacă doriți să faceți acest curs disponibil numai pentru studenții Dvs., puteți utiliza o cheie de înscriere.
3.3 Cum să fac disponibil un curs în Moodle numai pentru cursanții mei, utilizînd o cheie de înscriere? (din rolul de Formator)
Oricine posedă un cont oferit de instituție (nume de utilizator/parolă) se poate înscrie la un curs Moodle (cu rolul de cursant). Dacă vreți să permiteți accesul la cursul Dvs. unor anumiți cursanți, puteți crea o cheie de înscriere.
Cheia de înscriere reprezintă o parolă pe care o creați și o distribuiți numai celor cărora doriți să le permiteți accesul la cursul Dvs. De exemplu puteți crea o cheie de înscriere în Moodle și să o trimiteți cursanților Dvs. în cadrul primei sesiuni de instruire, prin e-mail, telefon sau oral.
Pentru a seta o cheie de înscriere (sau de a vizualiza/șterge o cheie existentă):
a) Autentificați-vă în Moodle și accesați cursul Dvs.
b) În blocul Administrare faceți click pe Setări
c) În bara ”Cheie de înscriere”a parametrului ”Disponibilitate” introduceți cheia dorită. Bifați ”Afișează parolă” pentru a vizualiza caracterele introduse.
d) Pentru a elimina o cheie deja existentă pur și simplu ștergeți-o.
e) Apăsați butonul Salvează modificări din partea de jos a paginii.
Nu uitați să verificați dacă cursul este disponibil pentru înscriere.Veți observa mai mulți parametri ai cursului care pot fi modificați. Faceți click pe simbolul de ajutor din dreptul fiecărui parametru pentru a afla ce reprezintă fiecare.
Pentru a gesiona înscrierile (pentru a controla accesul la cursul Dvs.) urmați următorii pași:
a) Cereți ca toți studenții să se înscrie pînă la o dată anumită (parametrul ”Inscrieri”).
b) Odată ce această dată a trecut, modificați cheia de înscriere pentru ca să nu mai fie acceptate alte înscrieri.
c) Verificați cine s-a înrolat la cursul Dvs și adăugați sau eliminați studenții de la curs. (vezi “3.6 Cum să adaug sau să elimin studenții din cursul meu?”)
3.4. Cum să verific care studenți au acces la cursul meu?(din rolul de Profesor)
a) Autentificați-vă în Moodle și accesați cursul Dvs.
b) In blocul People accesați Participanți.
c) Alegeți opțiunea Student din meniul Treci pe rolul din partea de sus a paginii.
3.5. Cum să interzic înregistrarea de sine stătătoare la cursul meu?
a) În blocul "Administrare" accesați "Setări"
b) În bara ”Curs la care se pot face înscrieri” a opțiunii ”Înscrieri” bifați ”Nu”.
De acum înainte numai Dvs. veți putea să înregistrați studenții.
3.6. Cum să adaug sau să elimin studenții din cursul meu? (din rolul Profesor)
Accesați cursul Dvs., În blocul "Administrare" accesați "Setări". Verificați lista pentru a vedea dacă utilizatorul este deja înrolat în acest curs.
Dacă utilizatoul este înrolat:
a) Verificați coloana Roluri/Roles pentru a identifica ce rol are utilizatorul. Dacă rolul pe care îl solicită (de exemplu, student) nu este în listă, faceți click pe butonul add și selectați rolul necesar.
Dacă utilizatorul nu este înrolat:
a) Faceți Click pe Enrol users în partea de sus dreapta (sau jos dreapta).
b) Alegeți rolul pe doriți să-l adăugați din meniu.
c) Scrieți numele studentului în câmpul Search și activați Enter.
d) Găsiți numele în listă, faceți click pe Enrol și adăugați-l la curs.